2013. június 23., vasárnap

Az Új-zélandi spenót

Az első tő Új-zélandi spenótomat, Lipták Józseftől kaptam pár éve. Szépen fejlődött, ám nem kínáltam rendszeresen a madaraknak és szépen lassan kikopott a kertből. Pedig magját elszórva, minden tavaszra "újrateremti" magát ez az egynyári levélzöldség. Idén tavasszal aztán megláttam a piacon, amint kötegekben árulják palántáit az árusok. Mivel pont a madarakkal etethető fűszernövények ágyásait akartam feltölteni, megvásároltam egy vaskosabb csomagot. Hazaérve aztán beültettem az oregánók, körömvirágok és kakukkfüvek közé. 

Hogy nem kelljen gyomlálni, agro-szövetet terítettem le, 

majd az ezen vágott nyílásokba ültettem minden palántát. 

Különböző fűszer- és gyógynövényeket ültettem szépen sorokba rendezve , mert hát profik vagyunk nem ?! 

A végén kéreg-mulcsot terítettem az egész fóliára, így a nedvességet is jobban megtartja a talaj, meg szebb is. Itt éppen az oragánó palánták láthatóak.

Visszatérve a fő csapásra; Sokáig nem ment semmire a spenótom, mert bár rendszeresen öntöztem ezt a ( családom felé szigorúan konyhakertként kommunikált ) placcot, a tartós meleg hiánya késleltette e szubtrópusi eredetű növényke növekedést. Egyes források szerint, 25 fok felett érzi igazán jól magát a növény. Ennek megfelelően az elmúlt két hét sokkolóan meleg időjárása, mintegy berobbantotta a spenótokat. Hirtelen sötétzöld hajtások jelentek meg a növény szárain és pár nap elteltével rá sem lehetett ismerni a korábban csenevész palántákra.
Az előző esti esőzés által tisztára mosott hajtásvégek letörésével, beindítottam a szüretet. A hajtások ilyen módon történő leszedése, elágazódásra és így még több zöld levél fejlesztésére ösztönzik a töveket. Ezt  rendszeres öntözéssel tovább fokozhatjuk. És ez így megy egészen az első fagyokig, amikor is a növény kipusztul.


 Az újzélandi spenót táplálóanyag-tartalma (100 g fogyasztható részben)
MegnevezésÉrték
Energia41 kJ
Szárazanyag6,0 g
Fehérje1,5 g
Olaj0,2 g
Szénhidrát0,6 g
Béta-karotin (A-vitamin)2,40 mg
B1-vitamin (tiamin)0,04 mg
B2-vitamin (riboflavin)0,13 mg
PP-vitamin (niacin)0,50 mg
C-vitamin (aszkorbinsav)30,00 mg
Kalcium58,00 mg
Vas0,80 mg
Magnézium39,00 mg
Foszfor28,00 mg

Bár nem puding, azért mégis csak az evés a próbája:

Nem gondolom, hogy felveheti a versenyt az Új-zélandi spenót a pitypanggal vagy a tyúkhúrral, de az év azon szakaszában, amikor a forróság miatt a két említett növény csak korlátozott mennyiségben hozzáférhető, remek kiegészítést jelent madarainknak. Ráadásul béta-karotin tartalma okán a sárga tollú madarak színintenzitásán nem fog rontani. Egyesek szerint a piros szemű madarak ( szatiné, lutínó, albínó) látószervének A-vitamin támogatása nincs eléggé kihangsúlyozva és mivel a béta - karotin képes a szervezetben A-vitaminná alakulni, ez talán még egy kedvező érv e trópusi spenót etetése mellett.



források:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Vitaminok
http://www.balintgazda.hu
 http://www.tankonyvtar.hu