2012. szeptember 3., hétfő

Pillangóvirág (Cosmos Bipinnatus

Egyik nagy vesszőparipám,  a vadon vagy a kertben gyűjthető eleségek alkalmazása a madarak etetésénél. Hát most lovagolok rajta egy kicsit:
Először a kertünkbe táplálékot keresgélő stigókat megfigyelve jutottam el ehhez a gyönyörű , de viszonylag  igénytelen növényhez. A tengelicek ügyesen tornásztak a vékony zöld hajtásokon és a direkt erre a célra kifejlesztett csőrükkel módszeresen szedegették ki a félérett magokat a "fészkükből". Később Lipták Józseftől is hallottam, hogy a fészkes virágúak (napraforgó, pitypang, saláta,stb.)  egy része a vadon élő hazai pintyfélék kedvenc csemegéi közé tartoznak. Már csak be kell vinni a nem vadon élő, nem hazai pintyfélék(kanári, tűzpinty) elé és máris ki tudjuk bővíteni a táplálékot alkotó magféleségek bázisát. Maga a mag leginkább a négermagra hajaz, bár méretre annak többszöröse. Éretten teljesen fekete és a virágszár végén mintegy sündisznó tüskéi, meredeznek a fészektányéron. Ilyenkor már a legkisebb mozdításra lehullanak, ezért én valamilyen kis edényt alátartva kézzel (vigyázat, egy kicsit szúrós) morzsolom le a  magokat. Féléretten az egész fészket letépem és egészben vagy szétnyomva adom a madaraknak. Én kipróbáltam, nálam eszik a kanárik. Csináltam pár fotót azok számára, akik   név alapján még nem tudják beazonosítani ezt a növényt, bár szerintem látásból sokak számára ismerős lesz. 
A fehértől a liláig sok színváltozata van

Akár 1,5m magas is lehet

Félig érett magok és a magokat tartalmazó terméságazatok