2013. április 29., hétfő

Inszemináció

Régóta foglalkoztat a mesterséges megtermékenyítés , díszmadarakra történő alkalmazása. Ennek a nagyüzemi állattenyésztésben, széles körben használatos technológiai eljárásnak az átültetése akkor került a látókörömbe, amikor a világhálót bújva, nem is egy ilyen témájú videót találtam. Sokak által problémásnak tartott, nagytestű, fodros alakkanárik és sztenderd hullámosok tenyésztésében , illetve keresztezések sikeres (nem tudom mi a jó szó) létrehozásában nyújtott alternatívát, a filmeken látható tenyésztőknek ez a fortély. Sport lovaglásban és állattenyésztésben jártas testvéremtől hallottam, hogy az igen értékes fedezőmének esetében,azok  testi épségének védelme okán alkalmazzák a mesterséges megtermékenyítést. De az értékes szaporítóanyag, minél több anyaállathoz történő eljuttatásában is ez talán a legkézenfekvőbb megoldás.
Az utóbb említett helyzetek a kanári tenyésztésben is előfordulhatnak. Gondoljunk csak egy agresszívabb tojó által megfélemlített hímre, melynek hosszabb időre elmehet a kedve a párzástól, amennyiben párszor ellátja a baját a az általunk kiszemelt ara. Ennek az afférnak a vége legtöbbször terméketlen fészekalj, elpazarolt idő.
itt, a méret a lényeg!
Ami eddig visszatartott ennek a technikának a kipróbálásától, az a madarak testi épségének óvása volt. Nem az eljárást tartottam brutálisnak, inkább a saját ügyességemben nem bíztam eléggé. Ám néhány madarásztársam segítő tanácsaival és a megfelelően előkészített eszközökkel felvértezve, végül rászántam magam a próbára.
A megfelelő eszköz alatt az igen vékony "kapilláris csövet" kell érteni, melyet Ottó barátom tanácsát követve gázégő lángjába tartva felhevítettem. Így a gyártás során , a cső méretre vágásakor keletkező él elsimult Ezzel jelentősen csökkent a nemkívánatos sérülések kialakulása. A videó végén a közeli képen látszik is a cső külső oldalán a fekete elszíneződés, amit ez a folyamat eredményezett.

Előzetes tudakozódásomkor megtudtam, hogy magát a kapilláris csövet csupán pár mm-re kell felvezetni a hím kloákájában és a szaporító anyag szinte magától megjelenik az eszközben.
Maga a művelet és a körülmények remélem jól látszanak az általam készített videón. A gloster hím ( aki másik fontos résztvevője volt az eseménynek) tökéletes nyugalommal viselte a "tortúrát". Nem ugrált, nem csipogott, sőt miután elengedtem az egyik röpde drótjára szállt és olyan heves éneklésbe kezdett, mintha mi se történt volna. Ezzel, ami a dolog etikai oldalát illeti, megnyugtattam magam. 
A videó készítését megelőző napon is elvégeztem a beavatkozást. Ekkor víztiszta, teljesen áttetsző képet mutatott a "csőbe húzott" minta. A filmecske végén látható, hogy a második alkalommal, már fehér, minden bizonnyal, szaporításra alkalmasabb anyag lett a produktum. 

Ami történet folytatását illeti, amennyire tudom dokumentálom képekkel, videóval és hamarosan talán azt is meg tudjuk osztani.

Csináltam videót a berakásról is. A minőség olyan amilyen, se mégis jól kivehető, ahogy a tojó kloákája szinte kiszívja a spermát a csőből. Jelen esetben egy szürke csicsörkétől származó mintát.